Home
Radio's
  Braun
    Braun radio's
Luidsprekers
Diversen
Buizen
Nostalgie
Links
Te koop

 
In 1921 begint ingenieur Max Braun (geboren in 1890 in Oost-Pruisen) een kleine werkplaats in Frankfurt am Main. Twee jaar later begint hij een bijdrage te leveren aan de dan nog jonge radio-industrie door het produceren van componenten voor radio's.

Max Braun

Vanaf 1925 komen nieuwe ingrediënten op de markt voor het produceren van kunststoffen. Max Braun begint met het fabriceren van componenten met zelfgemaakte persen voor deze kunststoffen. Zijn zakelijk succes is zo groot dat het bedrijf naar een nieuwere, moderne locatie verhuist aan de Idsteiner Strasse in Frankfurt.
In 1929 monden de ideeën van Max Braun uit in de eerste nieuwe producten. Hij begint met het ontwikkelen van een radio met ingebouwde luidspreker, waarmee hij een van de eerste bedrijven was. Braun werd al snel en van de grootste radioproducenten in Duitsland.
Een nieuwe innovatie volgde in 1932: Max Braun breidde zijn productassortiment uit en is een van de eerste Europese fabrikanten die komt met een gecombineerde radiogrammofoonspeler.
  In 1935 wordt voor het eerst gebruik gemaakt van de merknaam Braun. Het logo krijgt zijn uiteindelijke vorm met de grote letter "A" in het midden. Braun krijgt een prijs voor zijn speciale bijdrage aan de fonografie, tijdens de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1937. In 1938 werken er bij Braun 1000 medewerkers.
Na de oorlog, in 1947, wordt de productie langzaamaan hervat: radio's en "Manulux" zaklantarens rollen van de band.
In 1950 begint Braun met de productie van hun eerste elektrische scheerapparaat, de S50. De S50 is gebaseerd op een oscillerend snijblok in combinatie met een ultradun, flexibel stalen scheerblad dat daarboven gemonteerd wordt. Deze combinatie wordt ook nu nog steeds gebruikt in scheerapparaten van Braun.
Max Braun overlijdt in 1951. Zijn zonen Artur Braun (26) en Erwin Braun (30) nemen de leiding over.
In 1952 zet Braun zijn eerste stappen op het gebied van de fotografie. Hun eerste product, de "Hobby" elektronische flitser, behoort al snel tot de standaarduitrusting van fotografen over de hele wereld.
Prof. Wilhelm Wagenfeld en de Hochschule für Gestaltung van Ulm ontvangen in 1954 de opdracht van de gebroeders Braun om hun radio's en grammofoons opnieuw vorm te geven. Deze "eerlijke, eenvoudige en functionele vormgeving" onderscheidt Braun al snel van de rest van de producenten. De belangrijkste stuwende kracht achter deze ontwikkeling is Dr Fritz Eichler.
Al acht maanden later kan Braun de nieuwe vormgeving presenteren op de Radiotentoonstelling in Dusseldorf in 1955. "Braun Design" is geboren.
In 1956 komt de ontwerpafdeling onder leiding van Dr Fritz Eichler. Samen met collega's ontwerpt Dieter Rams – oorspronkelijk ingehuurd als architect – de Phonosuper SK4, bijgenaamd " Sneeuwwitjes Doodskist". Braun krijgt internationale prijzen voor hun ontwerpen. Het Museum of Modern Art in New York breidt haar collectie uit met deze ontwerpen.

Dieter Rams

In 1959 brengt Braun nieuwe innovatieve ontwerpen op de markt, zoals het eerste echte Hi-Fi systeem, bestaande uit individuele componenten, het "Studio 2" systeem, waarmee Braun toonaangevend werd op dit gebied.
Met de "Mayadent" elektrische tandenborstel begint Braun in 1963 met de "Oral Care line", later uitgebreid in de jaren zeventig.
Op 19 december 1967 neemt The Gillette Company in Boston een meerderheidsaandeel in Braun, waardoor het bedrijf internationaal kan doorbreken.
Erwin Braun initieert in 1967 de "Braun Prize for Technical Design", een prijs voor jonge ontwerpers die in 1968 voor het eerst wordt toegekend. Ook nu wordt deze prijs nog steeds jaarlijks uitgereikt.
In 1977 toont Braun een radiobestuurde klok als innovatief studieproject op de Domotechnica handelsbeurs in Keulen.
Rond 1981 is Braun een van de grootste fabrikanten van kleine elektronische apparaten. Voortdurende groei leidt tot concentratie. De hoogontwikkelde fotosector wordt overgenomen door Robert Bosch GmbH; de HiFi sector wordt losgemaakt van Braun AG en gaat verder als zelfstandig bedrijf.
In 1983 ontvangt Braun de "Corporate Design Award" ("Gute Industrieform") die voor het eerst wordt uitgereikt door het bestuur van de industriebeurs van Hannover. Deze prijs wordt gegeven voor het "voorbeeldige en volledig geïntegreerde concept van productontwerp, informatie en presentatie".
In 1988 rolt het 100 miljoenste Braun scheerapparaat van de band in de fabriek in Walldurn.
In 1991 lanceert Braun 's werelds eerste elektrische tandenborstel met ronde kop en een innovatief oscillerend loopwerk. Dit ontwerp wordt het meest succesvolle systeem ter wereld en is daarmee een van de belangrijkste producten van Gilette. Een jaar later start Braun met grootschalige investeringen in Oost-Europa en het Verre Oosten. Verkopen overschrijden de 2 miljard DM. Het bedrijf viert 40 jaar Braun Design in 1995.
Bernhard Wild, hoofd van de sectoren Technology and Business Management, wordt benoemd tot bestuursvoorzitter in 1998. Bloeddrukmeters worden toegevoegd aan het productsegment "persoonlijke diagnostische apparaten" In hetzelfde jaar wordt Braun AG, Braun GmbH en een jaar later worden alle Gillette merken samengebracht in een grote Gillette verkooporganisatie.
Braun wordt het technologisch centrum binnen The Gillette Company en krijgt de verantwoordelijkheid voor onderzoek en ontwikkeling van de Oral-B verzorgingsproducten.

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op zaterdag 03 december 2016